Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Géraldine Fauville får 2018 års stipendium från Eva Selin Lindgrens Minnesfond

Nyhet: 2018-04-16

Géraldine Fauville forskar på utbildning inom miljöområdet och har en stark ambition att bidra till en ökad kunskap hos allmänheten kring tillståndet i våra hav och hur såväl klimatförändringar som mänskligt handlande påverkar hur haven mår. Nu tilldelas hon 2018 års stipendium från Eva Selin Lindgrens Minnesfond.

Géraldine Fauville forskar vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet, och har i tio år samarbetat med forskare på Stanford University i att utveckla digitala tekniker för marin undervisning på motsvarigheten till högstadienivå. Hon disputerade i januari 2018 med avhandlingen Digital Technologies as support for learning about the marine environment: Steps towards ocean literacy, under handledning av Annika Lantz-Andersson och Roger Säljö. Snart flyttar hon till USA för att påbörja en postdoc på Stanford (finansierad genom ett stipendium från Knut och Alice Wallenbergstiftelsen där hon ska studera hur digitala teknologier i form av virtual reality kan stötta lärande och förståelse av miljökunskap i relation till haven.

- Jag kommer att arbeta ihop med professor Jeremy Bailenson på Virtual human Interaction Lab och studera hur studenters användning av VR stöttar deras förståelse av naturvetenskapliga fenomen såväl generellt som specifikt avseende havsförsurning. I projektet kommer vi att använda redan utvecklade VR-simulatorer som återskapar den marina miljön och gör att en person kan få upplevelsen av att befinna sig under vattnet i havet fast den inte gör det, säger Géraldine Fauville.

Géraldine Fauville medverkar i flera utåtriktade sammanhang och har startat upp nätverk för ”science educators”. Hon var bland annat drivande i att startaorganisationen European Marine Science Educators Association (EMSEA) och hon är föreståndare för U.S. National Marine Educators Association (NMEA).

- Géraldine Fauville tilldelas stipendiet från Eva Selin Lindgrens Minnesfond för att hon är en ung och lovande forskare inom ett nytt och spännande, tvärvetenskapligt forskningsfält inom miljöområdet, där hon har medverkat till uppbyggnad av internationell och tvärvetenskaplig forsknings- och policy-samverkan kring marina utbildningsfrågor, säger Maria Svane, GMV:s representant i stipendienämnden för Stipendiefond till Eva Selin Lindgrens minne.

Stipendiet delas ut under våren 2018.

Mer om Géraldine Fauville och hennes forskning

Om stipendiefonden till Eva Selin Lindgrens minne
Professor Eva Selin Lindgren var 1990-1998 sektionsdekanus på Sektionen för miljövetenskap, som sedermera blev Göteborgs miljövetenskapliga centrum, numera Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV. Under hennes tid startades tvärvetenskaplig forskarutbildning och grundutbildning inom ämnet miljövetenskap och miljöforskningen vid Chalmers och Göteborgs universitet stärktes. I samband med professor Eva Selin Lindgrens bortgång 2011 insamlades gåvor till en minnesfond för att främja miljövetenskaplig och cancergenetisk forskning. Ur minnesfonden delas årligen ett stipendium på upp till 40 000 kr ut till en forskare eller forskarstuderande. Unga forskare prioriteras.

Mer om stipendiefonden till Eva Selin Lindgrens minne

AV:

Artikeln publicerades först på: www.gmv.gu.se

Sidansvarig: Elin Nordenström|Sidan uppdaterades: 2012-06-04