Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Europeiskt samarbete hjälper unga att lära om havet

Nyhet: 2016-04-01

Nu samlas svenska pedagoger för att ringa in hinder och hitta lösningar för hur ungdomar kan lära mer om havet och förstå havets betydelse för människan.

Den 4:e april samlas 18 svenska utbildningsintressenter på Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet för att under förmiddagen diskutera och identifiera vilka barriärer som finns för att lära svenska 12–19-åringar om havet. Under eftermiddagen kommer ett antal konkreta förslag formuleras för att övervinna dessa hinder.

– Vi har som mål att få ungdomar att bli mer medvetna om havet och att de kommer till insikt om hur människors hälsa hänger ihop med havets hälsa. Nu när vi vet vilka barriärer det finns för att lära om havet kan vi lättare nå fram till ungdomarna, säger Susan Gotensparre från institutionen för biologi och miljövetenskap, som håller i workshopen i Sverige för EU-projektet Sea Changes räkning.

Många länder i Europa involverade

Under våren kommer liknande diskussioner äga rum i sju andra EU-länder: Danmark, Irland, Storbritannien, Portugal, Belgien, Spanien och Grekland. Genom att identifiera barriärer över EU-gränserna kan även gemensamma vägar fastställas för att möta utmaningarna och det finns också utrymme för att inkorporera lösningarna inom EU-projektet Sea Change.

– Sea Change projektet utgör med sina aktiviteter på flera nivåer ett krafttag för att mobilisera och engagera samhället i frågor om havet och vår hälsa. I just detta sammanhang samlas företrädare för utbildningssektorn, politiker och andra myndigheter, säger Åsa Mäkitalo, institutionen för pedagogik kommunikation och lärande.

– Eftersom brist på kunskap visade sig vara ett problem, så kan vi exempelvis anordna kurser inom Sea Change. Dessutom kommer alla workshopresultat att rapporteras till EU, vilket är väldigt viktigt eftersom det är första gången något liknande sker i Europa, säger Géraldine Fauville, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Under hösten kommer en rapport, som innehåller barriärer, lösningar och de rekommenderade vägarna framåt, att publiceras av EU-projektet Sea Change.

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL, och institutionen för biologi och miljövetenskap, BioEnv, vid Göteborgs universitet är tillsammans en av EU-projektets 17 partners från nio EU-länder. Projektet Sea Change finansieras av Horisont 2020, EU:s ramprogram för forskning och innovationer i enlighet med bidragsavtalet nr 652644. The Marine Biological Association, Storbritannien, samordnar projektet.

Läs mer om Sea Change>>

För mer information kontakta:
Géraldine Fauville,  geraldine.fauville@gu.se, 031-786 2818 eller Susan Gotensparre, susan.gotensparre@gu.se, 031-786 9533.

 

 

AV:

Artikeln publicerades först på: science.gu.se

Sidansvarig: Elin Johansson|Sidan uppdaterades: 2012-06-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?